WebQuest titel: "Cruzando el charco" (De grote plas oversteken)
Onderwerp: Spaanstalige landen (Zuid-Amerika). Kennis van land en volk.
Schooltype: HAVO - VWO
Bestemd voor: midden- en bovenbouw
Vakgebied(en): Spaans (ERK A1 begin A2)
Uitvoering door groepjes van drie
Tijdinvestering voor leerling(en): 6 lesuren
Extra Materialen:
Voor het maken van de video: Video camera (digitaal, geen video band), foto toestel met camera mogelijkheid, webcam of mobieltelefoon.
Om geluid op te nemen: Digital Voice Recorder of microfoons.
Opbrengst van de WebQuest:
Leerlingen krijgen meer inzicht in de cultuur van andere Spaanstalige landen.
Ze leren informatie in het Spaans te zoeken en de informatie samen te vatten in de doeltaal. Ze kunnen hun eigen verhaal verwoorden.
Ze leren hun keuzes te beargumenteren en dat ook te uiten in de doeltaal.
Ze leren met innovatieve middelen te werken. Zoals een video maken, en geluid opnemen, om dat vervolgens op een digitale poster te zetten.
Leerlingen worden gemotiveerd om de taal te willen leren. Het wordt duidelijker en overzichtelijker hoe belangrijk Spaans in de wereld is. Wanneer zij Spaans spreken, zijn hun kansen in de wereld markt veel groter dan wanneer zij geen Spaans spreken.
WebQuestmaker(s): Conchita Trujillo Vicensio
Om de talenquest te maken heb ik me op de de Schijf van Vijf gebaseerd.
De Schijf van Vijf is een instrument dat bestaat uit vijf componenten waarvan de volgorde niet belangrijk is. Het belangrijkste component is de input. In dit geval Spaans.
Deze vijf componenten helpen de docent om compleet en leerzaam leermateriaal te maken.
Blootstelling aan input
Input refereert de doeltaal. Leerlingen zijn betrokken wanneer de inhoud een directe en sociale betekenis heeft.
De doeltaal moet “i+1”zijn. Dat betekent dat de moeilijkheidsgraad die de docent gebruikt hoger moet zijn dan de taal die de leerlingen beheersen.
Inhoudsgerichte verwerking
De inhoud moet levensecht, functioneel, natuurlijk en attractief zijn. Verder moet het aansluiten bij de interesses van de leerlingen.
Vormgerichte verwerking
Hier komt het gebruik van grammatica bij kijken, en het gebruik van de doeltaal in de les. Hoe meer de doeltaal in de les gebruikt wordt, hoe beter een leerling de uitzonderingen en grammaticale regels kan onthouden in zijn werkgeheugen (lange termijn geheugen).
Grammatica moet gecombineerd worden met veel input. Door herhaling vormen leerlingen zich hypothesen over de regels. Wat ook wel Focus on form (FoF) genoemd wordt.
Output
Leerlingen worden gedwongen de doeltaal te gebruiken. Om taalverschijnselen zoals “tú”of “usted” te kunnen corrigeren moeten de leerlingen produceren om vervolgens gecorrigeerd te kunnen worden.
Leerlingen hebben correctieve feedback nodig!
Er zijn twee manieren om te produceren. Het gebruiken van Chunks (formulaic speech) en van Creatieve Speech.
Chunks zijn niet geanalyseerde taalfragmenten. Zinnen van meer dan één woord, die worden gezien en onthouden, maar niet uitgelegd.
Creatieve Speech waar er geen sprake is van creativiteit. Leerlingen passen grammaticale regels toe om zich te uiten. Ze leren het hoe en waarom van elke uiting.
Er moet een echte reden bestaan om iets te zeggen. Er moet een situatie worden gecreëerd, die levensecht is waar de boodschap belangrijk is en de vorm veel minder.
Grammatica oefeningen van de leergangen zijn niet genoeg om de beheersing van een vreemde taal te verbeteren.
Het is gewenst om een vrije keuze te bieden om leerlingen zelf de taalmiddelen te laten bepalen.
Strategisch handelen
Er zijn twee soorten strategieën, namelijk receptief en productief.
De eerste compenseert kennisleemten waardoor de taal minder moeilijk wordt. De tweede helpt je te verbergen dat je je op dat moment niet kan uiten. Het helpt je te communiceren door bijvoorbeeld omschrijven of een synoniem te gebruiken.
Klik hier voor meer informatie over de Schijf van Vijf.
Westhoff, Gerard. Een Schijf van Vijf voor het vreemdetalenonderwijs.
Deze talenquest werd gemaakt op basis van de 21 leerprincipes. Click hier voor verdere uitleg.
GIPS
Daarnaast voldoet deze talenquest aan het GIPS concept.
Gelijk inbreng
Individuele verantwoordelijkheid
Positieve wederzijdse afhankelijkheid
Samenwerkingsvaardigheden